Drones bieden veel theoretische voordelen met hun snelheid en mogelijkheid om overal te landen. Er zijn echter ook de nodige uitdagingen.
Drones bieden veel theoretische voordelen met hun snelheid en mogelijkheid om overal te landen. Er zijn echter ook de nodige uitdagingen. Foto: Shutterstock

Test transportdrones boven Enschede

Algemeen

Drones spreken tot de verbeelding; ze kunnen voor een vrij eindeloze reeks toepassingen ingezet worden. Van goederentransport tot luchtsurveillance, voor camerabeelden bij evenementen of het inspecteren van grote objecten. Kansen zijn er genoeg - maar ook uitdagingen. Er moet nog wel het nodige gebeuren voor ook het Twentse luchtruim geschikt is voor deze nieuwe toepassingen. Komende dinsdag wordt een belangrijke volgende stap gezet.

ENSCHEDE - Deze dinsdag worden boven Enschede en op Twente Airport demonstraties van transportdrones gehouden in het kader van het Europese project AMU-LED. Dit staat voor Urban Air Mobility - Large Experimental Demonstrations. Deze zomer worden boven diverse steden testvluchten uitgevoerd, waaronder Amsterdam, Enschede en Rotterdam. Naast grote internationale spelers zoals vliegtuigbouwers Boeing en Airbus doen ook onder meer het NLR, AirHub en Space53 uit Enschede mee. 


Drones zijn het stadium van leuke, vliegende camera’s voorbij. De initiatiefnemers zien goede kansen om deze als serieus gereedschap in te zetten voor diverse sectoren. Er zijn al praktijkvoorbeelden: de Brandweer Twente gebruikt drones voor inzet bij branden en calamiteiten. Zo kan men nauwkeurig brandhaarden in kaart te brengen. Toekomstige toepassingen zoals medisch transport via de lucht vergen nog wel doorontwikkeling van de technologie - en het in kaart brengen van de impact op de samenleving. Enschede profileert zich nu al graag als dé drone-hoofdstad van Europa, wat ook past binnen de bredere ambitie als high-tech regio. Bovendien is er ook al andere innovatieve luchtvaart-bedrijvigheid op de luchthaven te vinden.


Het doel van de demonstratievluchten boven Enschede is om de sociale impact van deze technologie aan te tonen. In Amsterdam ligt de focus op publieke acceptatie en in Rotterdam op de economische (meer)waarde van dronetoepassingen. Een sleutel tot het succes bij de realisatie van een dronenetwerk is U-space, een luchtverkeersleidingssysteem voor de veilige integratie van drones in het luchtruim. Net als de luchtverkeersleiding voor regulier vliegverkeer zorgen de afspraken en protocollen binnen U-space ervoor dat dronevluchten veilig en efficiënt worden uitgevoerd. Het geautomatiseerde systeem moet aantonen hoe verschillende gebruikers drones in kunnen zetten en welke prioriteit deze krijgen.

Voor de demonstratie in Enschede vliegt een drone vanaf een fictief ziekenhuis - een weiland net buiten Enschede - met medische goederen naar Twente Airport. Hier worden deze overgedragen aan de traumahelikopter. Vervolgens gaat een gesimuleerd patiëntentransport vanaf de luchthaven naar het fictieve ziekenhuis, waarbij ook de traumahelikopter zijn vlucht aanvangt. Hierbij is het belangrijk dat de vluchten voorrang krijgen nop basis van prioriteit en protocollen: een patiëntentransport gaat dan bijvoorbeeld vóór de aflevering van medicijnen. Net zoals een ambulance nu voorrang heeft op ander verkeer.

door de redactie

schrijfblok pen
!
Afbeelding
Bestrijd de winterdip deze maanden 9 uur geleden
Afbeelding
Cursus en kookworkshop over Ayurveda met Miriam Alberts 9 uur geleden
Afbeelding
Grote Kerstkaartenactie brengt contact 30 nov, 13:11
Afbeelding
Twee Proms-concerten januari 2023 30 nov, 13:10
Afbeelding
Roland Kaiser komt zingen in Gronau 29 nov, 09:36
Afbeelding
Op de bres voor eenzame ouderen 29 nov, 09:34
Afbeelding
Meer dan alleen een caissière 25 nov, 16:16
Afbeelding
Graafwerk voor IVN kan beginnen 25 nov, 16:15