Hoe is een winterdip of -depressie te voorkomen nu het weer kouder wordt?
Hoe is een winterdip of -depressie te voorkomen nu het weer kouder wordt?

Bestrijd de winterdip deze maanden

Algemeen

De dagen worden korter en de temperatuur wordt merkbaar kouder. De winter komt er weer aan. In de herfst en de winter lopen mensen de kans om een winterdip te krijgen, ook wel winterblues genoemd. Wat is een winterdip en wat is hier nou tegen te doen?

TWENTE – Mensen kunnen zich somber, moe en lusteloos gaan voelen tijdens de koude maanden. Zij hebben meer behoefte aan slaap, zijn prikkelbaarder, hebben minder behoefte aan (sociale) activiteiten en kunnen zich slechter concentreren. Dat noemt men een winterdip. Een winterdip wordt veroorzaakt doordat mensen minder zonlicht krijgen. Rond deze tijd is het daglicht zwakker, wordt het later in de ochtend licht en blijft het minder lang licht buiten. Dat heeft invloed op onze biologische klok die daardoor ontregeld raakt. De aanmaak van het slaaphormoon melatonine raakt tijdens deze periode in de war omdat het lichaam overdag melatonine blijft aanmaken door het tekort aan licht. Overdag kunnen mensen zich hierdoor vermoeid blijven voelen. (Bron: MentaalVitaal) 

Een winterdip is minder extreem dan een winterdepressie. Er wordt gesproken van een winterdepressie wanneer de seizoensgebonden klachten langer dan twee weken dagelijks aanhouden en jaarlijks terugkeren. Onder deze symptomen valt onder andere vermoeidheid, somberheid, concentratieproblemen en minder plezier in het leven. Waar mensen bij een ‘gewone’ depressie vaak problemen ervaren met slapeloosheid is het voor een winterdepressie typisch dat mensen juist heel lang slapen. Winterdepressies komen drie tot vier keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Kenmerkend voor een winterdepressie is dat de klachten in het najaar beginnen en in het voorjaar vanzelf weer overgaan. (Bron: Huisarts.nl)

Winterdip bestrijden

Om een winterdip te voorkomen of te bestrijden is het goed om zoveel mogelijk naar buiten te gaan als het licht is buiten. Het wordt vooral aangeraden om in de ochtend naar buiten te gaan omdat er dan het meeste blauwe licht in de lucht zit. Blauw licht remt de aanmaak van melatonine waardoor het slaperige gevoel ook minder zal worden. Ook is het belangrijk om te blijven bewegen. Pak bijvoorbeeld eens de fiets in plaats van de auto. Kenmerkend van een winterdip is ook een verhoogde eetlust en behoefte aan zoetigheid. Let er daarom op om gezond te (blijven) eten om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ook is het mogelijk om multivitamines voor de nodige aanvulling te slikken.

Tot slot is een winterdip of winterdepressie thuis te behandelen door middel van lichttherapie. Bij lichttherapie wordt het lichaam blootgesteld aan wit of blauw licht van een bepaalde intensiteit voor 10 tot 15 minuten per dag voor een aantal dagen tot weken. Met behulp van dit licht maakt het lichaam minder melatonine aan waardoor mensen zich minder slaperig over de dag zullen voelen.

door de redactie

Een winterdip is o.a. te bestrijden door veel buiten te sporten

Pen
Afbeelding
Meer sportclubs op Koningsdag gisteren
Afbeelding
Cursus Kunstgeschiedenis met Mary Muller vanaf 16 februari gisteren
Afbeelding
Twentse apothekers zamelen handtekeningen in voor actie 26 jan, 09:32
Afbeelding
Vervuilde grond in tuinen HasselerEs? 26 jan, 09:30
Afbeelding
FC Twente pakt thuis 2-0 zege tegen FC Utrecht 25 jan, 12:27
Afbeelding
Fysiotherapie Zuid Hengelo bestaat 10 jaar 25 jan, 09:15
Afbeelding
La Dolce Vita! 25 jan, 09:13
Afbeelding
Hengelose scholieren gaan ruimte in 24 jan, 09:57