Toon 't Hoen
Toon 't Hoen (Foto: Anoushka B.F. Moes)

AVROTROS zoekt mensen voor Verenigingsraad

AVROTROS is een omroepvereniging met leden, daarbij hoort een Verenigingsraad die alle leden van de omroep vertegenwoordigt. De kijkers en luisteraars thuis dus. Dit jaar zijn er verkiezingen en zoekt de omroep nieuwe vertegenwoordigers vanuit heel Nederland. Toon ´t Hoen uit Hengelo is al jaren onderdeel van de Verenigingsraad (VR) en praat en denkt mee met de directie van de omroepvereniging. Over programma’s, de toekomst en over de leden. Nu zoekt AVROTROS 25 nieuwe leden voor in de VR. Waarvan vijf uit de regio Centrum Oost, waar Hengelo in valt. Toon vertelt wat meer over de Verenigingsraad en hoopt dat anderen uit de omgeving zich gaan aanmelden.

Hengelo - “AVROTROS is een Nederlandse publieke omroep ontstaan in 2014 uit een fusie van AVRO en TROS. Sinds de fusie ben ik lid en ik ben toen ook meteen lid geworden van de Verenigingsraad. Mijn vrouw had ergens gelezen dat ze mensen zochten voor de Verenigingsraad en vroeg of het niet iets voor mij was, om me met de omroep te bemoeien.”

Waarom ben je destijds lid geworden van AVROTROS en van de Verenigingsraad?
“AVRO was voor mij de enige omroep die zich breed maakte voor cultuurprogramma’s, ook beeldende kunst. Dat is nog steeds een belangrijk kenmerk van AVROTROS. En dat is dan ook de reden geweest dat ik me kandidaat heb gesteld voor de nieuwe gefuseerde VR.” 

Wat houdt de Verenigingsraad van een omroep precies in?
“De Verenigingsraad AVROTROS heeft een controlerende taak net als de Raad van Toezicht. Wij vertegenwoordigen de luisteraars en kijkers. We kijken met de directie mee naar de toekomst van AVROTROS en wat er zoal gebeurt in omroepland. Waar ik kan probeer ik aandacht te vragen voor het werkveld van beeldend vormgeven. Ik werk in de kunstsector en houd me vooral bezig met ruimtelijk werk. Helaas is daar bij de AVROTROS nog weinig ruimte voor. Het is voornamelijk schilderkunst en muziek.

Televisie is hét medium bij uitstek voor ruimtelijk werk. Daar valt nog veel te winnen. Ik vind het belangrijk dat kijkers geïnformeerd worden zodat ze een eigen oordeel kunnen vormen. Dit is één van van de kernwaarden van AVROTROS. Dat is lastig. Daarvoor is het noodzakelijk dat kijkers de ruimte krijgen om zelf te denken. Dat geldt natuurlijk voor het nieuws, maar ook voor cultuur en kunst. Er zijn verschillende commissies die samenkomen om onderwerpen uit het desbetreffende vakgebied te bespreken en er zijn ook regionale vergaderingen.”

 In welke commissie zit jij?
“Ik ben nu lid van de Verenigingscommisie. Deze commissie denkt mee over alles wat te maken heeft met ledenwerving en ledenbehoud. De groep is een klankbord voor de directie en de afdeling marketing. Hier wordt gereageerd op plannen of nagedacht over vragen vanuit AVROTROS.

Hiervoor zat ik in de commissie Strategie & Beleid. Zij wordt steeds betrokken bij de visie van AVROTROS op korte en langere termijn. Hier komen ook de veranderingen in omroepland als gevolg van het politieke beleid ter sprake. Want dat raakt ook AVROTROS. Ik heb er bewust voor gekozen om naar een andere commissie te gaan. Ik vind het belangrijk om de verschillende werkgebieden te zien.”

Waarom is de Verenigingsraad zo belangrijk?
“De Verenigingsraad vertegenwoordigt eigenlijk alle kijkers en luisteraars uit heel het land. En natuurlijk de gebruikers van alles dat AVROTROS online aanbiedt. We zijn de ogen en oren, praten mee met de directie over wat ze kunnen doen. Ze luisteren echt naar onze feedback. Wat belangrijk is aan de Verenigingsraad is dat het een afspiegeling is van de Nederlandse bevolking.

Ik vind het zo mooi dat we bij een vergadering met mensen uit alle lagen van de bevolking zitten. Van hoogopgeleid, bijvoorbeeld een rechter, tot mensen zonder opleiding. Prachtig! En dat is ook belangrijk. Het moet alleen wel een beetje blijven doorstromen met nieuwe mensen.”

AVROTROS is natuurlijk bekend van radio en televisie, wat kijk je zelf graag?
“Ik heb het best druk, dus ik vaak neem ik iets op en dan kijk ik het later terug. Programma’s die ik echt graag kijk, zijn altijd wel kunst- en culturele programma’s. Krabbé zoekt Chagall keek ik bijvoorbeeld graag en het Geheim van de Meester. AVROTROS maakt ook Wie is de Mol?, maar dat is niets voor mij. Heb het een keer gekeken en toen had ik het wel gezien. Maar ja, dat is ook prima. Ze maken programma’s voor een breed publiek. Ik hoef niet alles even fraai te vinden. Radio luister ik nauwelijks. NPO Radio 4 staat een beetje aan op de achtergrond.”

Als lid van de omroep en Verenigingsraad mag je ook naar opnames, heb je dat weleens gedaan? 
“Ja, weleens. Even denken hoor, ik ben weleens in VondelCS geweest voor een programma. Het was een tentoonstelling (TorenkamerEXPO) van kunstenaars die daar in een toren hadden zitten werken. En ik ben ook een keer bij Tussen Kunst & Kitsch geweest. En bij Maestro, heel leuk was dat. Wat ik zo leuk vind aan opnames bijwonen, is dat het er zo chaotisch uit ziet. Daar zie je dan op tv helemaal niets meer van haha.”

Wat raadt u mensen aan die nog twijfelen om zich kandidaat te stellen?
“Ik zou niet weten wat mensen moet weerhouden om zich aan te melden eigenlijk. Ik kom uit de onderwijswereld, waarin beeld en leren centraal stonden. En dan stap je zomaar omroepland binnen. Een uiterst boeiende wereld met zeer interessante en bevlogen mensen. Dat was en is een verademing voor mij. Ook hier gaat niet alles even ideaal, maar het blijft mensenwerk. Het is voor mij meer dan een bijzondere ervaring. Ook hier is je invloed wellicht beperkt, het blijft ontzettend leuk en boeiend. Ja, het is echt een verrijking.”

Meer weten over de verkiezingen van de Verenigingsraad van AVROTROS en je verkiesbaar stellen? Ga naar www.avrotros.nl/verkiezingenvr

Momenteel zijn er 8 omroepen in Nederland. Zes daarvan zijn ledenomroepen (AVROTROS, KRO-NCRV, BNNVARA, VPRO, Omroep MAX en de EO), twee zijn zogenaamde taakomroepen (NOS en NTR). Powned, Human en WNL zijn relatief nieuwe ledenomroepen en zullen zich na volgend jaar moeten aansluiten bij een bestaande omroep. Al deze omroepen maken programma’s voor radio, televisie, maar veel is ook te zien en te horen via websites, apps, sociale media als Facebook en Instagram en natuurlijk YouTube. De NPO bepaalt welk programma waar wordt uitgezonden en verdeelt het geld over de verschillende omroepen.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding