Tom Schepers (l.) en Daniël Bol (r.) van Creative Bastards toosten met burgemeester Sander Schelberg op het nieuwe logo.
Tom Schepers (l.) en Daniël Bol (r.) van Creative Bastards toosten met burgemeester Sander Schelberg op het nieuwe logo. (Foto: ROBERT HOETINK)

'Een nieuwe huisstijl, passend bij het DNA van Hengelo'

Burgemeester Sander Schelberg heeft tijdens de nieuwjaarsreceptie de nieuwe huisstijl van de gemeente Hengelo onthuld. ''Een nieuwe huisstijl, passend in deze tijd en passend bij het DNA van Hengelo. We beginnen op maandag 3 februari niet alleen in ons nieuwe stadhuis, maar ook mét een nieuwe visuele identiteit. Een frisse start in het hart van de stad!'' De komende weken wordt de nieuwe huisstijl geleidelijk ingevoerd. Vanaf eind januari onder meer op de nieuwe website. 

Hengelo - Vanaf 3 februari werken de ruim 700 Hengelose ambtenaren vanuit een nieuw stadhuis. De naderende verhuizing is daarom hét moment om een nieuwe visuele identiteit voor de gemeente Hengelo in te voeren. De huidige huisstijl is 30 jaar oud en nog ontworpen in het analoge tijdperk. De nieuwe huisstijl kent een frisse, herkenbaar Hengelose uitstraling en is beter geschikt voor online toepassingen.

Logo past bij het karakter
Het vertrekpunt voor de nieuwe huisstijl is het DNA, het Verhaal van Hengelo, geweest. In 2017/2018 is met honderden Hengeloërs gesproken. Op basis daarvan is het DNA van de stad als volgt samen te vatten: Hengelo is betrokken en leefbaar, vindingrijk en vaardig, idealistisch en praktisch. Om hiermee een herkenbare link te creëren, heeft het wapen van Hengelo (zie onderaan persbericht) in gestileerde vorm een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De symboliek in het wapen sluit goed aan bij de Hengelose kernwaarden. Het is een mix tussen het landschappelijke (het koren) en het stedelijke/industriële (de bijenkorf) met de beek die de twee scheidt.

Kleurstelling
De blauw/gele kleuren uit de nieuwe huisstijl zijn een afgeleide van het wapen van Hengelo, waarbij de gele kleur goud symboliseert. Deze twee kleuren zijn vertaald naar twee nieuwe primaire huisstijlkleuren: blauw en geelgoud. Hierbij is het blauw wat donkerder geworden, zodat het logo zelfs in één kleur voldoende contrast biedt. De gele kleur gaat weer meer richting het oorspronkelijke goud.

Keuze bureau
De opdracht luidde: 'Creëer een nieuwe visuele identiteit voor de gemeente Hengelo. Vertaal dit in een digitaal huisstijlhandboek met instructies voor het gebruik van de nieuwe huisstijl in de verschillende communicatie-uitingen en huisstijldragers.' Negen bureaus uit de regio hebben meegedaan aan de aanbesteding en hun ontwerpen gepresenteerd aan de selectiecommissie. De commissie, met daarin onder meer vertegenwoordigers uit raad en
college, heeft unaniem gekozen voor het ontwerp van Creative Bastards.

Investering
De gemeente investeert 30.000 euro. Het gaat hierbij om het ontwerp, de verdere uitwerking daarvan en het samenstellen van het digitale huisstijlhandboek. Maar ook om de voorbereiding in de afgelopen maanden van de implementatie van de huisstijl op diverse dragers zoals: briefpapier, website, dienstkleding, wagenpark, gemeenteadvertentie, vlaggen, bewegwijzering, borden, nieuwsbrieven etc. Met de nieuwe huisstijl komt een einde aan het bestaan van de huidige huisstijl. Deze werd maar liefst 30 jaar geleden, op 2 januari 1990, ingevoerd.

Meer berichten