De begrafenis van Albert Breukers. Een boerenkar met daarop de zwartgesluierde weduwe en dochters, rond zijn kist. Foto: Stichting Historisch Archief Hengelo
De begrafenis van Albert Breukers. Een boerenkar met daarop de zwartgesluierde weduwe en dochters, rond zijn kist. Foto: Stichting Historisch Archief Hengelo (Foto: )

Wanneer overleed Albert Breukers nou precies? Wie helpt?

door Harry Faber

Foto's van de uitvaart van Albert Breukers circuleren al vanaf 1902. Toch staat op Breukers' grafsteen als jaar van overlijden 1903 vermeld. Wanneer overleed Albert Breukers nou echt? Het zit amateur-historicus Theo van Stapele erg dwars: is deze Hengeloër, die een boerderij aan de Breukersweg bewoonde, in 1902 of 1903 overleden?

Hengelo - Van Stapele bezit een grote collectie foto's van de bekende fotograaf Gerrit Hubers. Die woonde aan de Enschedesestraat, maakte een opname van een voorbijtrekkende begrafenisstoet en legde die vast op een glasnegatief. Deze foto werd later landelijk bekend toen hij tijdens een televisie-uitzending werd getoond als de enige afdruk van een eenvoudige Twentse boerenbegrafenis in het begin van de 20e eeuw.

Het betreft de begrafenis van Albert Breukers. Een boerenkar met daarop de zwartgesluierde weduwe en dochters die rond de kist zitten en achter de kar een lange rij mannen met hoge hoeden en petten, ook allemaal in het zwart.
Breukers is op 26 april 1903 overleden, zo is te lezen op zijn grafsteen op de Oude Algemene Begraafplaats aan de Bornsestraat.
Maar daar begrijpt Van Stapele helemaal niets van. Hij heeft in een album van Hubers zelf een afdruk van de foto, waaronder met potlood is geschreven dat het de begrafenis van Albert Breukers betreft. Het is het enige origineel, alle andere foto's die in omloop kwamen zijn kopieën van deze foto. Het echte origineel, de glasplaat, is tijdens het bombardement van Hengelo verloren gegaan. Hubers beschikte dus alleen over de afdruk in zijn album.

Ondertussen kwamen er ansichtkaarten van op de markt. Die verzamelt Van Stapele al jaren, het liefst met postzegel en poststempel. Zo heeft hij een ansichtkaart van deze begrafenis die naar mej. Plet in Zwolle is gestuurd en een andere naar 'jongenheer' Joseph ten Berge in Groningen. De poststempels op deze kaarten zijn: 22 juli en 4 mei in het jaar… 1902!

"Of de poststempels kloppen niet, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, of de datum op de grafsteen is verkeerd", zegt Van Stapele. Hij vermoedt zelf het laatste, want de authenticiteit van de prentbriefkaarten is onbetwistbaar. Funerair historicus H.L. Kok maakte er uitgebreid gewag van in tijdschrift 't Inschrien in 2008. Ook die ging gewoon uit van de datum 1903. Kok sprak in 1965 de jongste zoon van Breukers, Hendrik. "Die kon zich de begrafenis van zijn vader nog goed herinneren", aldus het artikel. Maar over 1902 of 1903 ging het daarin niet, en Hendrik is in 1981 overleden. "Het is ook maar de vraag of hij zich het sterfjaar van zijn vader nog zou weten te herinneren", zegt Van Stapele.

Ondertussen hebben zich al velen over deze data gebogen. Eén daarvan ging zelfs uit van valse poststempels.
Maar het raadsel blijft bestaan: hoe konden ze zich nou een jaar vergissen met die datum op de grafsteen? En waarom is die fout niet ontdekt? Of was het toch niet de begrafenis van Gerrit Breukers, waarvan Hubers ansichtkaarten heeft gemaakt? Wie kan helpen aan de oplossing van dit raadsel? U kunt contact opnemen met Theo van Stapele, 06 53258 596.

Meer berichten