Actie Museum Hengelo: Viltjes van Vroeger


<p>De viltjes zijn te koop per pakje van 10 stuks met afbeeldingen van bekende plekken in Hengelo.</p>

De viltjes zijn te koop per pakje van 10 stuks met afbeeldingen van bekende plekken in Hengelo.

(Foto: PR)

Actie Museum Hengelo: Viltjes van Vroeger

In 2018 organiseerde Museum Hengelo in samenwerking met Albert Heijn de mokkenactie. In een serie van acht mokken werden historische plekken in Hengelo in beeld gebracht. Een jaar later verscheen in samenwerking met Hengelose Jumbo winkeliers het eerste deel van het verzamelalbum ‘Hengelo van dorp naar stad’. Een album met 350 historische foto’s. Een geweldig succes worden. In 2020 verscheen het tweede deel van het verzamelalbum, gevolgd door een mokkenactie. Een onovertroffen succes. Bij al die acties werden de foto’s geselecteerd door mijn collega Kees Jansink, die er telkens in slaagde om de geschiedenis van Hengelo treffend weer te geven.

Eind vorig jaar is opnieuw een actie die in samenwerking met Museum Hengelo gelanceerd. Aan de eerder beschreven acties werd een nieuwe activiteit toegevoegd: Viltjes van Vroeger. Viltjes/onderzetters met daarop historische foto’s van Hengelo. Het bedrijf TopViltjes brengt vierkante bierviltjes, dubbelzijdig afgedrukt op de markt. Naast het personaliseren van bierviltjes voor Horecazaken en Brouwerijen, richt TopViltjes zich met voorbedrukte viltjes op de consumentenmarkt. Denk daarbij onder meer aan viltjes voor verjaardagen of met komische uitspraken. En, in dit geval, aan een onderwerp waarbij de geschiedenis van een plaats centraal staat. Zo zijn er series verschenen in Borne, Hengelo en Enschede. Het is altijd een serie van 10 stuks met afbeeldingen van bekende plekken in een plaats. Voor Hengelo zijn dat: Station in 1930, C.T. Storkplein in 1920, Berfloweg in 1920, Enschedesestraat in 1915, Bibliotheek Vondelstraat in 1930, Verenigingsgebouw in 1920, De Brink in 1940, Burg. Jansenplein in 1910, Industrieplein in 1935 en Tuindorpvijver in 1935. Organisaties die door TopViltjes benaderd worden om foto’s te selecteren zijn musea of bijvoorbeeld een Historische Kring.

Joost Braam, eigenaar TopViltjes, liet mij weten dat het idee voor de viltjes ontstond nadat duidelijk was geworden dat bierviltjes over het algemeen saai zijn vol reclame van grote brouwerijen of frisdrankgiganten. Dat kon beter, bijvoorbeeld door ze opvallender te maken met foto’s van een speciaal gekozen onderwerp. Daarom werd contact met Museum Hengelo opgenomen. Nadat het onderwerp ‘Viltjes van Vroeger | editie Hengelo (vroeger)’ was vastgesteld, werd Museum Hengelo gevraagd foto’s te selecteren. Vervolgens worden de foto’s verwerkt in een ontwerp. Daarna volgt het drukproces en komt het resultaat in bijpassende verpakking in de winkels te liggen. Overigens is het ook mogelijk om viltjes te bestellen via www.topviltjes.nl. Voor de verkoop van de viltjes richt men zich op lokale doelgroepen en winkeliers. De serie ‘Hengelo vroeger’ is onder meer te koop bij Jumbo, slijterij Ter Braak, Office Centre, Cigo, de Zuivelhoeve en banketbakkerij Gustaf.

Met een onderwerp als ‘Hengelo van vroeger’ wil men de geschiedenis in de woonkamer terug brengen. De ervaring is dat er in huis een interactie ontstaat omdat er over de foto’s op de viltjes altijd wel iets te vertellen is. Juist omdat gekozen wordt voor foto’s van belangrijke gebouwen, bedrijven, bijzondere plekken en locaties waarover in het algemeen veel te vertellen is.

Gerrit ter Welle - Museum Hengelo

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding