Heel Hengelo trilt voor de tweede keer


<p>Wil Kuipers</p>

Wil Kuipers

(Foto: PR)

Heel Hengelo trilt voor de tweede keer

Twee jaar na het verschijnen van het eerste deel is Hengeloër Wil Kuipers erin geslaagd een eveneens prachtig tweede deel over de ontwikkeling van de dieselmotor bij Stork te laten verschijnen. Met bijzondere foto’s, open gewerkte en ingekleurde tekeningen maakt hij de imposante motoren van Stork toegankelijk voor iedereen. Met driedimensionale tekeningen, gemaakt met de modernste computerprogramma’s kan er in de motor worden gekeken. Kuipers presenteert deze week zijn nieuwe uitgave in kleine kring in het industriemuseum HEIM/Oyfo te Hengelo. 

HENGELO - Deel 2 van ‘Heel Hengelo trilt’ gaat niet alleen over dieselmotoren. De voortdurende strijd tussen de zeven grote motorenbouwers in Europa om het nieuwste ontwerp, de zuinigste motor die ook nog eens zo goedkoop mogelijk moet zijn, zindert tussen de beschrijvingen door. Waar haal je voldoende vakmensen om er voor te zorgen dat de schepen dagen achtereen zonder problemen op volle kracht kunnen varen? Grote successen en tragische dieptepunten wisselen elkaar af bij de verkoop van deze reuzen voor de zeescheepvaart. Niet alleen de kathedraalmotoren, ook de ‘kleinere’ motoren voor bijvoorbeeld treinen, gemalen en elektriciteitsvoorziening komen aan bod.

Vallen en opstaan

De fusie met Werkspoor in de jaren vijftig is er een met veel vallen en toch weer opstaan. Hoe verhouden de Amsterdamse en Twentse mentaliteit zich tot elkaar? Aan beide kanten vallen slachtoffers. Een van de hoofstukken heet niet voor niets ‘De moord op de Werkspoor-Lugt motor’.
 Het drama van het stoppen met de ontwikkeling van de grote dieselmotoren in 1969 snijdt diep in het bedrijf en vooral ook het personeel, een voorbode van slechte tijden met grote veranderingen.

Stork dieselmotoren is niet alleen Hengelo. Al voor de fusie verhuisden de ‘kleinere’ motoren naar Zwolle en in begin 1970 werd de dieselgroep waarin Stork Zwolle, Werkspoor en Kromhout verenigd (SWD) zijn, min of meer zelfstandig. Ook hieraan komt een eind voor wat de naam Stork betreft. Het Finse bedrijf Wärtsilä neemt SWD over en zet de bouw van en service aan deze motoren door in Zwolle en Kampen.

Veel beeldmateriaal

Heel Hengelo trilt, het draaien van een bedrijf bekeken vanuit een voor Nederland bijzonder product. Hengeloër Wil Kuipers maakte een goed leesbaar, soms educatief verhaal van 240 pagina’s met economische aspecten, bedrijfsvoering en techniek. De grote hoeveelheid beeldmateriaal in kleur en zwart/wit maakt het boekwerk tot een lust voor het oog.
Het boek kost € 29,50 exclusief de verzendkosten. Van deel 1 is overigens ook nog een beperkt aantal verkrijgbaar. Geïnteresseerden kunnen zich bij Kuipers melden via e-mail: wil@kuipersbollen.nl


Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding